JUSTNEXUS

WP5: Een leergemeenschap en impact buiten JUSTNEXUS

Aanleiding en onderzoeksvraag

Binnen JUSTNEXUS hanteren we het principe dat leren ontstaat door gezamenlijke reflectie. Dit sluit aan bij het concept van communities of practice: “Groepen mensen die een zorg, een reeks problemen of een passie voor een onderwerp delen en hun kennis en expertise verdiepen door continu met elkaar in interactie te gaan.” (Wenger et al., 2000)

JUSTNEXUS gaat verder door grensoverschrijdende leergemeenschappen te vormen op het snijvlak van mobiliteit, energie en huisvesting. Dit bevordert leren door verschillen expliciet te maken en nieuwe perspectieven te ontwikkelen.

Onderzoeksdoelen

JUSTNEXUS organiseert twee typen leergemeenschappen:

1️⃣ Lokale-horizontale leergemeenschappen

  • Gericht op leren binnen en tussen casestudies
  • Gevestigd in Friesland (landelijk gebied), Amersfoort (bestaande buurt) en Helmond (nieuwe stedelijke buurt)
  • Halfjaarlijkse bijeenkomsten met onderzoekers en praktijkpartners
  • Deelname van externe stakeholders om inzichten breder toepasbaar te maken

 

2️⃣ Horizontaal-verticale leergemeenschap

  • Focust op macro-ontwikkelingen, juridische barrières en opschaling van best practices
  • Jaarlijkse bijeenkomsten rond de thema’s:
    📌 Jaar 1: Reimagining
    📌 Jaar 2: Recoding
    📌 Jaar 3: Reconfiguring
    📌 Jaar 4: Rechtvaardige nexus-integratie
  • Eindigt met een groot event voor beleidsmakers, burgers en nexusprofessionals
  • Inclusief tentoonstelling van het Museum van de Toekomstig Verleden Tijd

Door deze opzet draagt WP5 bij aan een bredere maatschappelijke impact en de vertaling van onderzoeksinzichten naar concrete beleids- en praktijkinnovaties.

➡️Zie Leergemeenschappen

 

WP5: Een leergemeenschap en impact buiten JUSTNEXUS
dr. Fronika de Wit
Leider WP5
WP5: Een leergemeenschap en impact buiten JUSTNEXUS
prof. dr. Maarten Hajer
WP5: Een leergemeenschap en impact buiten JUSTNEXUS
dr. Toon Meelen